top of page
Szerző képedr Zsuffa Ákos

Önfejlesztés kék gallérban. Ábécé helyett x, y, z | dr. Zsuffa Ákos

Frissítve: márc. 13.




Ahogy haladunk előre a 21. században, egyre inkább felismerjük, hogy a folyamatos önfejlesztés és tanulás kulcsfontosságú a sikeres karrier és személyes fejlődés szempontjából. Ez az igény azonban nem korlátozódik csak a fehér galléros munkavállalókra; a kékgalléros dolgozók is számos lehetőséget találhatnak arra, hogy fejlesszék készségeiket és előrelépjenek a szakmai pályán.


Ebben a blogposztban áttekintjük, hogy milyen különbségek figyelhetők meg a munkaerőpiacon potenciálisan aktív munkavállalók generációi között a preferált tanulási formákban és a technológiához való kapcsolatban.


A Generációk különbségei


A különböző generációkhoz tartozó munkavállalók más-más prioritásokkal és értékrenddel rendelkezhetnek az önfejlesztés terén. Fontos megérteni ezeket a különbségeket, hogy hatékonyan támogathassuk a kékgalléros dolgozókat az önfejlesztésben.


Baby Boomers (1946-1964): A baby boomers generáció tagjai gyakran értékelik a hagyományos tanulási formákat, mint például az előadásokat és a tréningeket. Ők általában hosszabb távú célokat tűznek ki maguk elé, és hajlamosak az idősebb mentorok irányítását preferálni. Bár a baby boomers generáció tagjai gyakran nem nőttek fel a modern technológia környezetében, sokan közülük nagyon hajlandóak megtanulni és használni az online tanulási platformokat. Azonban előfordulhat, hogy kisebb az affinitásuk az interaktív online kurzusokhoz és az okostelefonos alkalmazásokhoz.





X-generáció (1965-1980): Az X-generáció tagjai már nyitottabbak az online tanulási formákra, és értékelik az önállóságot és a rugalmasságot az önfejlesztésben. Ők inkább a gyakorlatias, gyorsan alkalmazható tudásra összpontosítanak. Az X-generáció már találkozott az internet korai formáival, és általában nyitottabbak az online tanulásra és a technológiai eszközök használatára. Számukra a kényelem és az időhatékonyság jelentős szerepet játszik, ezért előnyben részesítik azokat a tanulási formákat, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a saját ütemükben haladjanak.


Y-generáció (1981-1996): Az Y-generáció, vagy más néven a milleniumiak, gyakran digitálisan jártasak és értékelik az online kurzusokat és az okostelefonokon elérhető alkalmazásokat az önfejlesztésben. Ők preferálják a folyamatos visszajelzést, és fogékonyabbak az interaktív tanulási élményekre. Az Y-generáció már a digitális korszakban nőtt fel, ezért sokkal könnyebben alkalmazkodnak az online tanulási eszközökhöz és platformokhoz. Számukra természetes az okostelefonok, a táblagépek és a számítógépek használata, és élvezik az interaktív, digitális tanulási élményeket.


Z-generáció (1997-től): A Z-generáció szinte teljes mértékben digitális környezetben nőtt fel, ezért a technológiai eszközök és az online platformok használata számukra természetes. Ők gyakran előnyben részesítik a rövid, tartalmas tanulási formákat, például rövid videókat vagy interaktív alkalmazásokat.


Nagyon fontos kiemelni, hogy minden tanulási folyamat sikerességének az egyik alapja a motiváció és az újdonságra való nyitottság. Ebben megfigyelhetők különbségek, a fiatalabb generációba születettek között több nyitott személyt lehet találni. Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy az új technológiák és az online tanulási formák folyamatos fejlődése lehetőséget kínál a kékgalléros munkavállalók számára, hogy rugalmasan és hatékonyan fejlesszék szakmai készségeiket és előrelépjenek a karrierjükben, függetlenül attól, hogy melyik generációhoz tartoznak. Az fontos, hogy az oktatási és fejlesztési programok rugalmasak legyenek, és megfeleljenek az egyéni igényeknek és preferenciáknak.


dr. Zsuffa Ákos

munkaerőpiaci skill szakértő

a Felnőttképzők Szövetségnek elnöke




Comments


bottom of page