top of page

Cégkultúra a Zappos CEO-ja szerint | Forray Niki



"A Zappos merészet álmodó vezérigazgatója elmeséli, hogyan vezetett addig példátlan sikerekhez a vállalati kultúra hangsúlyozása. - Fizess 2000 dollárt az új alkalmazottaknak, hogy kilépjenek. - Az egész céged maga legyen az ügyfélszolgálat, ne csak egy csapat azon belül. - Az első számú prioritásod a céges kultúra legyen. - A vállalkozásod vezetéséhez alkalmazd a boldogságkutatások tudományos eredményeit. - Az alkalmazottak fejlődését személyes és szakmai segítséggel egyaránt támogasd. - Igyekezz megváltoztatni a világot. - Ja, és keress pénzt! Őrülten hangzik? Mindez a normál ügymenet része a Zappos.com nevű online kiskereskedelmi cégnél, ahol a bruttó értékesítési bevétel minden évben meghaladja az egymilliárd dollárt. Tony Hsieh (a kiejtése: séj) 1999-ben 265 millió dollárért eladta a Microsoftnak a LinkExchange nevű vállalatot, amelynek társalapítója volt. Ezt követően csatlakozott a Zapposhoz tanácsadói és befektetői minőségben, majd végül ő lett a cég vezérigazgatója.


2009-ben a Zappos szerepelt a Fortune magazin legjobb 25 munkahelyet feltüntető toplistáján, majd ugyanebben az évben felvásárolta az Amazon - az ügylet becsült értéke a zárás napján meghaladta az 1,2 milliárd dollárt. Első könyvében Tony az élete során - a limonádés standtól a pizzázón és a LinkExchange-en át egészen a Zapposig és még tovább - megtanult különböző üzleti leckéket osztja meg az olvasóival. Végső soron azt mutatja meg, hogy a boldogságot szem előtt tartva hogyan növelhetjük a profitot, a szenvedélyt és a céltudatosságot mind az üzletben, mind pedig az életben."


Boldogság mint cégkultúra

A milliárd dolláros profithoz, szenvedélyhez és magasabb célhoz vezető út

előszó



A kultúra…


Boldogság.


A jó kultúra a munkavállalók boldogságához vezet, mint ahogy a mérgező kultúra boldogtalanságot szül. A boldog alkalmazott elkötelezettebb és jövedelmezőbb.


A kultúra…


Maga az ember.


A kultúra nem lenne az ma, mint ami, az emberek, a múlt és a jelen nélkül. Mi mindannyian a Zappos kultúra őrzői és művelői vagyunk; ez az, ami egyedivé teszi és olyanná, mely minden nap változást hoz.


A kultúra…


Segít abban, hogy önmagad lehess.


Szeretem, hogy egész nap az lehetek, aki valójában vagyok. A kultúra arra ösztönzi az embert, hogy ugyanaz lehessen a munkahelyén, mint otthon. Nem kell másnak tettetni magunkat, mint amilyenek vagyunk, ez pedig a Zappos-t egy kellemes, nyugodt hellyé teszi.


A kultúra…


Egyedi.


Minden vállalatnak egyedülálló kultúrája van, amely csakis az ő sajátja. Ahogy minden embernek saját személyisége van, úgy minden vállalat is saját kultúrával rendelkezik. Egy kultúrának a felépítése olyan különleges feladat, melyet nem lehet csak úgy könnyedén venni. Minden alkalmazott saját felelőssége a vállalati kultúra képviselete és annak elősegítése.


A kultúra…


Szórakozás.


A munkát szórakozásként is fel lehet fogni. A Zappos-nál két rendezvény kerül megrendezésre minden évben. Az egyik a forgalmazói parti, ahova meghívjuk az összes partnerünket, hogy köszönetet mondjunk nekik és együtt megünnepeljük a partnerségünket velük. A másik pedig a munkavállalói ünnepi parti. A múltbéli parti témák a Mardi Gras-tól a retró hip-hopon át a víziparkban megrendezett Hawaii Luau partiig terjedtek. Mindnek megvolt a maga varázsa, célja: meglepni és szórakoztatni a partizni vágyókat. Ebben az évben arra kértük kereskedőinket, hogy jöjjenek el velünk a „vad cirkusz” világába.


A kultúra…


Állandó.


A kultúrád nem marad ugyanaz, hiszen mindig tovább fejlődik. A meghatározott értékkészlet arra szolgál, hogy a kultúrád növekedését és fejlődését pozitív irányba mozgassa el. A kultúrát… Nem mindig mérik. Az erős kultúra alacsonyabb munkavállalói kiégést eredményez. Ez magasabb munkavállalói elköteleződéshez és magasabb jövedelmezőséghez vezet. A vállalatoknak összpontosítaniuk kell kultúrájukra. Hisz ez a helyes. Hogy Tony Hsieh szavaival éljünk: „Csak azért, mert nem tudod valaminek a megtérülését megmérni, még nem azt jelenti, hogy nem is kellene azt megtenned. Édesanyád megölelésének mi a megtérülése?” A kultúra… A munka és a magánélet integrációja. A vállalatok és az alkalmazottak gyakran aggódnak a munka és a magánélet szétválasztása, valamint a munka és a magánélet egyensúlya miatt. De miért? Inkább lennél egy olyan vállalat, ahol az alkalmazottak könnyen azonosíthatják magukat mindazzal, amit csinálnak, nemde? Inkább dolgoznál egy olyan kultúrát képviselő cégnél, ahol a munkád összeolvadhat az életeddel, ugye? Annak nem szabadna küzdelemnek lennie, hogy megtaláld az egyensúlyt az életed és egy olyan munka között, ahol kiteljesedhetsz és boldog lehetsz.


A kultúra…


Partnerség.


A kereskedőidnek ugyanaz a célja, mint neked: hogy eladják a terméküket, sikeresek legyenek a munkájukban, és hogy jól is érezzék magukat mindeközben. Az pedig valami egyedülálló, amit a Zappos tesz. A márka képviselői hozzáférhetnek az összes Zappos által kínált termék értékesítési és készletinformációjához. A csapatként való együttműködés, a partnerség lefekteti a siker alapjait.


A kultúra…


Valóságos.


A vállalatodnak kultúrája van. Még ha nem is „tervezted” meg. Talán nem is kedveled. Vagy épp ellenkezőleg, imádod. De ott van, valóságos. Lehetsz megfontolt a vállalati kultúrád kapcsán. Felállíthatsz értékeket, melyekről azt szeretnéd, hogy kultúrád alapját képezzék. Ez a része meglehetősen könnyű. A dolog nehéz része viszont a felállított értékek melletti elköteleződés, azok megélése.


A kultúra…


Alap értékek gyűjteménye.


Az értékek nem csupán szavak, hanem egyfajta életmódot képviselnek. A vállalati kultúrád alapjait képezik. Jól tudjuk, hogy azok a vállalatok, melyek erős kultúrával és magasabbra kitűzött céllal rendelkeznek, hosszú távon jobban teljesítenek. Ahogy növekszünk, arra törekszünk, hogy kultúránk életben maradjon, és jól működjön.


A kultúra…


A márkád.


A vállalat kultúrája és márkája egyazon dolog. A márka csupán a kultúra elmaradott mutatója.











Forray Nikolett

Ünnepek Áruháza alapító, tulajdonos

A culTUNEration konferencia előadója

A TUNE Magazin társszerkesztője


bottom of page