top of page
Szerző képeBereczki Enikő

Z generációsokat keresel? Így (ne) rontsd el az onboardingot | Bereczki Enikő

Frissítve: márc. 13.





A Z generációs pályakezdők munkahelyi belépése az első komoly munkahelyi tapasztalatuk során kulcsfontosságú lehet. A munkahelyre való beilleszkedés, az onboarding, a betanulás folyamata nem csupán egy egyszerű adminisztratív feladat a munkáltató részéről.


Különösen fontos az újoncok számára, akik számára ez lehet az első komoly munkahelyi tapasztalat. Azonban néhány hibás gyakorlat továbbra is jellemző néhány vállalatnál, ami negatív hatással lehet az új munkatársak motivációjára és teljesítményére.


Íme három példa arra, hogy hogyan ne csináljuk (és helyette mit csináljunk):





Elhanyagolt betanítás


Ha az újoncoknak nincs megfelelően strukturált és személyre szabott betanítási programjuk, könnyen elveszhetnek a cégen belül. Ha csak egy csomó papír és online képzés áll rendelkezésükre, anélkül, hogy valós interakcióra lenne lehetőségük, akkor elveszítik azokat az értékes tapasztalatokat és tudást, amelyek segíthetnék őket a sikeres beilleszkedésben. Ahogy azt tréningjeim során is hangsúlyozom, fontos, hogy a munkáltatók felkészülten fogadják az új munkatársakat, különös tekintettel a Z generáció tagjaira.


Az egyik ilyen tréningen egy fiatal munkavállaló mesélte, hogy az első napjának emlékezetes pillanata volt, amikor egy kis hibát követett el a munkafolyamatok közben. Bár nagyon zavarba jött, a vezetője megnyugtatta és segített neki megérteni, hogy a hibák természetesek és tanulási lehetőséget jelentenek. Ez a pozitív hozzáállás hatalmas hatással volt rá, és segített neki könnyebben beilleszkedni az új munkahelyi környezetbe.






Hiányzó vagy negatív visszajelzés


A Z generációs munkavállalók számára különösen fontos a visszajelzés. Ha az újoncoknak nem biztosítanak folyamatos, konstruktív visszajelzést, vagy ha csak negatív visszajelzéseket kapnak, az negatívan befolyásolhatja önbecsülésüket és motivációjukat. Ezzel párhuzamosan, ha a szervezeti kultúra nem fogadja el a hibákat, és nem biztosít lehetőséget az önreflexióra és fejlődésre, az új munkatársak hamar elveszíthetik motivációjukat és elkötelezettségüket a vállalat iránt.


A Z generációs munkavállalók különösen érzékenyek a visszajelzésekre, és fontos, hogy számukra is lehetőséget biztosítsunk a véleményük megosztására és az önmaguk értékelésére.



Az egyéni igények ignorálása


Hiba, ha nem veszünk figyelembe a Z generációs újoncok esetén, hogy mi az, ami számukra valóban fontos és értékes. Nem elegendő csak általános előnyöket kínálni, mint például a wellness-juttatást vagy a céges eseményeket. Ha valaki például szenvedélyesen kötődik tanulmányaihoz vagy hobbijaihoz, akkor néhány plusz szabadnap vagy egyéb olyan lehetőség, amely támogatja ezeket az érdeklődési területeket, sokkal inkább értéket képviselhet számukra.


Ezért fontos, hogy az onboarding folyamat során felmérjük az egyéni preferenciákat, és rugalmasan alkalmazzuk az intézkedéseket annak érdekében, hogy valóban támogassuk és bevonjuk az új munkatársakat a vállalati kultúrába. Az egyéni preferenciákat is érdemes felmérni, és úgy kidolgozni a fiatal munkavállalók számára egy haladási tervet. Mire gondolok itt?


A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet és a fiatal munkavállalóak alacsony létszámát tekintve nem engedékenység például a téli időszakban több szabadnapot adni annak a fiatalnak, aki a síelés szerelmese, ha mérlegeljük, hogy így egész évben motiváltabban fog dolgozni. Azt nem mondanánk, hogy életpályamodellt – az már idejétmúlt az állandóan változó szakmák és munkafolyamatok korszakában –, de egy rövid távú ütemtervet hasznos lehet kidolgozni, amelyben ki vannak jelölve a legfontosabb mérföldkövek.


Időigényes lehet közösen elkészíteni, ám közben jobban megismerhetjük egymást, és bizalmat építhetünk a fiatal munkatársunkban a munkahely iránt is. Másrészt az elkészült anyag támpontot ad abban, hol tart éppen az új alkalmazott, miben jutott előbbre, és miben kell még fejlődnie.






Az onboarding folyamatának hatékony kialakítása kulcsfontosságú ahhoz, hogy az új fiatal munkavállalók sikeresen be tudjanak illeszkedni a vállalatba. Kár ezt a területet elhanyagolni!


További gyakorlati útmutatásokért és információkért olvassa el a Z generációról szóló könyvemet, amelyben még több hasznos tippeket talál az új munkatársak sikeres integrációjához és jobban megismerheti a ma tizen-huszonéveseket!

Bereczki Enikő: A rejtélyes Z generáció – Együttműködés a mai tizen-huszonévesekkel.




Bereczki Enikő

Generációkutató, tréner, író


Commentaires


bottom of page